top of page
  • Forfatters billedePia Maria Lie

Hvordan skaber du tillid hos nye kunder?

Er du selvstændig, freelance eller kombinatør, ved du allerede, hvor vigtigt der er at skabe gode kunderelationer, faktisk er relationen ofte vigtigere end opgaven, vi mødes om. Her får du et par gode råd om, hvordan du skaber tillid hos nye kunder allerede fra det første kaffemøde.


Jeg har været på en spændende workshop: Hvordan udvikler, plejer og fastholder jeg mine kunderelationer? afholdt af DM med Allan J. Christensen fra Cambiamento som facilitator.


Til mødet talte vi om, hvad der er vigtigt, for at sikre, at et kaffemøde med en ny kunde bliver en god oplevelse, der kan føre til en samarbejdsaftale.


Tine Faurby, tegnmening.dk, lavede fantastiske noter undervejs i workshoppen.


Her er de samlede gode råd fra grupperne:


  • Vær topforberedt hjemmefra

  • Forbered gode spørgsmål, der viser, at du er omhyggelig og interesseret.

  • Lyt og spørg mere, end du taler. Der er en grund til, at vi er født med to øre og kun en mund.

  • Brug smalltalk til at skabe en social relation - vær bevidst om "like-ablitity".

  • Afdæk kundens behov og få vinklet din faglighed i forhold til det.

  • Vær skarp på din faglighed og dine kernekompetencer, hvilke projekter kan du umiddelbart gå ind i, og hvornår vil du henvise kunden til en anden?

  • Vær klar til at give lidt af din viden om et emne, hvor det er relevant.

  • Stil dit netværk til rådighed.

  • Det er godt at grine sammen.

  • Brug "play back" - opsummér, hvad der er blevet sagt til mødet, brug retten til at konkludere.

  • Efterlad noget fysisk, så kunden husker dig.

  • Vær mødeleder og afrund mødet, når tiden er gået.


Når først relationen er etableret, skal den plejes. Selv om forholdet med tiden bygger på den gode relation, er det vigtigt, at du hele tiden tænker på din egen rolle som leverandør og coach. Hvordan kan du pege på nye mulige opgaver i forhold til kundens behov?


Sæt din kundepleje i system og fastlæg tidspunkter i kalenderen, hvor du bruger tid på at kontakte de kunder, der måske ikke vender tilbage eller nye, du gerne vil i dialog med.


Selvom du er ivrig efter at få nye kunder, eller du måske skal levere inden for et nyt område, så husk at prissætte opgaven realistisk, for rabatter er sådan noget ude i siden af vejen, der vil man helst ikke ud ;-)


Held og lykke med dine kaffemøder med nye kunder. Må de blive til stærke kunderelationer og spændende opgaver.



84 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page